17 maj 2019
HSP Gripen tar nytt lokalt grepp
HSP Gripen växer så det knakar och förutom att anställa, investera och öka produktionen har man nu också växt till yta. Genom att expandera med ytterligare 1350 kvm i direkt anslutning till de befintliga lokalerna får man nu plats att renodla tillverkningsmomenten för att bland annat kunna serieproducera de största produkterna på egenvikter över 4 ton. Allt under samma tak.
Redan nu hittar man 5 nya svetsbås och två nyanställningar men inte minst bygget av en helt ny slutprovningsanläggning som ska fungera som både som labb i produktionen och där man kan slutprova kundernas produkter direkt i lokalerna.
–Det här är stort och vi är ivriga att komma igång så vi kommer köra igång tester inom kort och planerar att ha anläggningen igång för fullt efter semestrarna, säger Janolof Joelsson, Marknadschef.
Men det är inte allt.
–Vi passar samtidigt på att investera i en ny fleroperationssvarv från Okuma från Stenbergs för att kunna öka produktionen ytterligare och har kommit långt i diskussionerna om en tredje svetsrobotcell. Sammantaget innebär våra investeringar att vi kan förstärka vår position som marknadsledare ytterligare, säger Tomas Jonsson, VD.
–På senare år har vi fått lite ny konkurrens av nya aktörer på marknaden, men vi fortsätter med vår vinnande strategi att vara bäst i vår nisch med högsta möjliga kvalitet, varför ändra på ett vinnande koncept när vi vet att upplägget fungerar och dagligen får det bekräftat från våra kunder, säger Janolof och tillägger att konkurrensen bara gör att vi springer fortare.
–Orderböckerna är också ansträngt fulla, konstaterar Tomas. Som efterfrågan ser ut just nu skulle vi kunna sysselsätta en till lika stor anläggning som vi har idag. Men det är inte realistiskt att driftsätta en sådan över en natt, det kommer att ta några år att nå den kapaciteten, vi vill dessutom inte hamna i en situation där vi inte får tag på kompetent arbetskraft.
Kompetens finns på orten, men de jobbar i andra tillverkande företag. Det hjälper ju inte Hudiksvall att vi tar personal från andra. Istället samarbetar vi med olika utbildningar där vi erbjuder praktikplatser och tittar på personal som kommer från andra yrken. Genom att komplettera det med kontinuerlig internutbildning, har vi hittat ett framgångsrikt sätt att rekrytera ny personal.
–Vi investerar dessutom årligen över 1 mkr i personalen utöver lön fördelat på vinstdelning, friskvård och kompetensutveckling, utan personalen skulle vi aldrig vara där vi är idag. Genom att investera i personalen hoppas vi också att fler intresserar sig för branschen, och vill stanna kvar på orten. Eller varför inte flytta hem igen, avslutar Tomas med ett litet skratt.
16 april 2019
HSP Gripen tar grepp mot framtiden
Nyanställningar, nyinvesteringar, ökad lönsamhet och ännu bättre produkter. På löpande band slår Hudiksvallsföretaget HSP Gripen rekord efter rekord. Enkelt uttryckt innebär det fler levererade gripare än tidigare perioder och en bekräftelse från marknaden att man gör rätt. För personalen innebär rekordåret 2018 dessutom en extra månadslön till semestern.
–Ibland är det svårt att se framgångarna själv för att man har fullt upp med att leverera, intervjua ny personal och fundera på nästa steg, men inte minst vad nästa stora investering ska bli, säger Tomas Jonsson, VD
Och investerar gör man för fullt. De närmaste två åren kommer man att satsa på nya maskiner och utrustning för mer än 20 miljoner för att öka kapaciteten i fabriken och kunna fortsätta leverera ännu bättre produkter och i en allt snabbare takt.
HSP Gripen har de senaste åren, förutom att flytta verksamheten från Hassela till centrala Hudiksvall även expanderat kraftigt, och nyanställningarna har avlöst varandra. Senast var det dags för Janolof Joelsson att ta över rodret som ny sälj- och marknadschef. Men vad tycker man som ny hos HSP Gripen? Vi passade naturligtvis på att fråga.
–Produkten är toppklass, kompetensen extrem och stämningen helt klart i världsklass. Det gör att man har en produkt som marknaden efterfrågar men inte minst sätter det press på mig som ny att leverera från första dagen, och vi är redan igång med nya aktiviteter som ska ta oss till nästa nivå, samtidigt som vi får nya kunder måste vi dessutom ta hand om dom vi redan har på bästa sätt, säger Janolof, sälj- och marknadschef.
Och visst har man en hel del att stå i. Ytorna och personalstyrkan växer, bandet går fortare och omsättningen ökar men det är inte allt.
–Visst skulle vi kunna köra på och bara nöta men vi vill att personalen ska känna sig delaktig och trivas, för trivs man gör man ett bra jobb och då syns det också i produkterna. Vi skulle inte vara där vi är idag utan personalen, därför satsar vi mycket på exempelvis friskvård och utomhusaktiviteter som gör att man får nya krafter både på jobbet och privat, allt handlar inte om pengar, vi vill att vår personal ska må bra, avslutar Tomas.