Den tyska krantillverkaren Sennebogen har genom sin svenska återförsäljare OP System framgångsrikt sålt en av sina största kranar till Sölvesborgs hamn. För att komplettera kranleveransen beställde de också ett kraftfullt gripverktyg från det svenska företaget HSP Gripen – en Gripen 500T som är den första i sitt slag som levereras av företaget.

Kranen Gripen ska monteras på väger 300ton och kan hantera vikter på uppemot 50ton. En fullastad Gripen 500T hanterar 10-12ton virke som en jämförelse! Virkeshantering på dessa applikationer kräver specialanpassade verktyg för optimal hantering, vilket är något Gripen har i sitt DNA och en stor anledning till att man fick detta uppdrag.

Gripen 500T mäter imponerande 5,4 meter mellan klorna, är 1,3 meter bred och väger 6,6 ton. Kunden har specifikt begärt extra klobredd för att säkerställa stabilitet och optimal funktion i sin timmerhantering. Den här typen av applikationer utsätts för höga belastningar, vilket kräver en design i den här skalan.

Tillverkningen av verktyget krävde stor noggrannhet och expertis. Gripen 500T tillverkas i flera delar, vilket gjorde att HSP Gripen kunde hantera den smidigt i sin anläggning. Och det har varit ett omfattande jobb – enbart svetsjobben tog en månad för två skickliga svetsare.

500T testades slutligen på företagets anläggning och lastades på en lastbil för transport till sin slutdestination, hamnen i Sölvesborg.

– Det var med viss spänning som testerna genomfördes, för att se om allt skulle fungera som det var tänkt. Men det gjorde det. Det handlar om tur och tajming, säger Tomas Jonsson, ägare till HSP Gripen, med glimten i ögat.

Affären är inte bara en framgång för de inblandade företagen, utan öppnar också möjligheten för fler hamnar att investera i liknande kranar och tillhörande verktyg för att optimera sina materialhanteringsprocesser.

– Det är inte många tillverkare som erbjuder gripverktyg i den här storleksklassen, särskilt inte i Sverige och Norden, så vi ser självklart fram emot att kunna erbjuda den här produkten till fler hamnar och terminaler, avslutar Jonsson.